Fondul Moldova – Planul Marshall al României pentru Moldova

Fondul Moldova

Societatea Academică din România (SAR) și Fundaţia Universitară a Mării Negre au organizat la 17.12.2015 dezbaterea a cărei temă a fost Fondul Moldova – Planul Marshall al României pentru Republica Moldova.

De ce Fondul Moldova? Toate ţările europene care s-au dezvoltat după cel de-al doilea război mondial au beneficiat de infuzii masive de capital din afară. Republica Moldova nu este inclusă în planurile UE pentru extindere şi nici nu are resurse interne să genereze dezvoltare. Unica soluţie rămâne un “plan Marshall tailor-made”. Nici o altă ţară nu are vreun astfel de plan (şi nici măcar vreun interes anume să îl propună). Singurul stat cu vocaţie în acest sens este România.

Dezbaterea a reprezintat o continuare firească a demersurilor de până acum, inițiate de FUMN, susținute de SAR și organizații membre ale Alianței pentru o Românie Curată. Mai ales că Apelul adresat principalilor decidenți ai statului român, lansat recent, a fost asumat de un număr de 40 de organizații nonguvernamentale de pe ambele maluri ale Prutului. Susținătorii acestei inițiative au solicitat înființarea și dezvoltarea unui fond de investiții specializat – Fondul Moldova – ale cărui linii esențiale au fost deja trasate și lansate în spațiul public de către Fundația Universitară a Mării Negre – ca instrument de exprimare a sprijinului României pentru schimbări fundamentale și ireversibile în Republica Moldova precum și ca instrument de reducere a decalajelor dintre cele două maluri ale Prutului.

Atât publicului larg cât și decidenților le-au fost oferite argumente bine fundamentate care să genereze solidarizare în jurul ideii de constituire a FONDULUI MOLDOVA. Gradul de interes a fost foarte mare, au participat în jur de 70 de reprezentanți ai mediului academic, științific, economic și financiar, jurnaliști, experți în buna guvernare, lideri ai organizațiilor semnatare.

Principiile de constituire a Fondului pot fi citite aici

Speakeri au fost Alina Mungiu Pippidi, președinte SAR; Dan Dungaciu, Petrișor Peiu și Sergiu Celac (FUNM), Cristian Pârvan, secretar general Asociația Oamenilor de Afaceri din România și George Simion, lider al Platformei Unioniste Acțiunea 2012. Au răspuns invitației de a-și prezenta punctul de vedere asupra constituirii Fondului Moldova Valeriu Munteanu, ministru, Republica Moldova; Cătălin Predoiu, lider PNL; Nicușor Dan, lider USB. Dezbaterea a fost moderată de jurnalistul Ovidiu Nahoi.

Alina Mungiu Pippidi a explicat faptul că inițiativa se bazează pe 4 principii: DATORIA României față de Republica Moldova, UTILITATE, avantajul ambelor părți și REALISM, având în vedere că o bună parte din fondurile către Republica Moldova nu au fost folosite în scopul utilității naționale și COMUNITARISMUL, responsabilitatea asumată. “Garantul Fondului trebuie să fie statul român”. Mungiu-Pippidi a dat exemplul Fondului American de investiții în România prin care SUA acoperea/garanta investițiile private americane. Fondul trebuie constituit astfel încât ”să se creeze structuri de comunități pentru supravegherea reciprocă” a stakeholderilor fondului.

„Republica Moldova se află, poate, în cea mai gravă criză după 1990 încoace”, a precizat Dungaciu. Președintele FUMN a explicat că România trebuie să fie pregătită să ofere un altfel de ajutor Republicii Moldova, iar Fondul Moldova ar putea fi un astfel de instrument. „Ideea a apărut de mult timp, a fost privită cu foarte vie discreție. Interesul era mare, dar extrem de discret și circumspect”, a spus Dungaciu, care a precizat că la o primă luare de puls a ideii Fondului Moldova a primit reacții din mediul financiar și de afaceri, și invitații la discuții asupra aspectelor tehnice și a consecințelor unui astfel de proiect. Dungaciu a mai subliniat că în prezent se remarcă o lipsă de imaginație la nivelul clasei politice în legătură cu Republica Moldova și că la nivelul Uniunii Europene se înregistrează o iritare referitoare la insistența pe tema integrării Republicii Moldova în spațiul comunitar. „Lipsa imaginației se vede și în arhitectura instituțională, nu avem instituții care să se  ocupe de Republica Moldova. O instituție creată înseamnă concretețea unui proiect, a unei idei”, a punctat Dungaciu. „În momentul acesta trebuie să venim cu ceva nou, România trebuie să fie pregătită să dea acest ajutor. Fondul Moldova poate fi acest instrument, ca un Pact Snagov minimal pentru Republica Moldova. Trebuie să îl conturăm, să îi facem chipul, ar putea fi un câștig indiscutabil”, a concluzionat Dan Dungaciu.

Ambasadorul Sergiu Celac este de părere că “trebuie să ne asigurăm că ceea ce vrem noi este acceptat de partenerul Moldova”. Un lucru e cert: “proiectului îi trebuie acordată atentie”. Este un demers unic si proiectul va trăi atâta timp cât în spatele lui vor fi așa numiții constituency sau enoriași. Tot Sergiu Celac a precizat că demersul nu se poate limita la societatea civilă. “Guvernul, partidele, parlamentul trebuie să aibă o atitudine și nu aceea de rezervă. Este necesară și faza de “sensibilizare a decidentului politic” care nu este una ușoară. Mai întâi trebuie să ne lămurim noi între noi, care este atitudinea politică în România față de initiațiativa propusă, iar mai apoi este nevoie să se caute și alți parteneri de dialog, la nivelul UE, altor parteneri internationali. De asemenea, este nevoie de un plan bine configurat care să genereze rezultate concrete”.

Petrișor Peiu a oferit informațiile de context: “ România a devenit a 45-a țară ca mărime a economiei. În momentul în care Polonia a devenit a 25-a țară ca mărime a economiei ei și-au propus să devină a 20-a până în anul 2020. România nu își impune astfel de obiective (…) Exemplul dezvoltării miraculoase a Poloniei: a fost ajutată de mai multe fonduri de investiții. Statul polonez a inițiat mai multe fonduri, 8 la număr astfel încât “Polonia nu a avut deficit de co-finanțare (…) Piața cea mai prietenoasă pentru România este Republica Moldova”.

Sursa: romaniacurata.ro

Despre Laurențiu Nedianu 450 Articles
Editor stiri si analize geopolitice Intell News Romania